TopCRM - serwery z administracją i aplikacje CRM

TopCRM - serwery z administracją i aplikacje CRM

System CRM i chmura plików ownCloud
- efektywne aplikacje do pracy zdalnej.

T: 22 205-08-28
Email: info@topcrm.pl

TopCRM Sp. z o.o.
Twórcza 79O lok. 2, 03-289 Warszawa

Open in Google Maps
MASZ PYTANIA? DZWOŃ: 22 205-08-28
  • HOME
    • Polityka prywatności
  • USŁUGI
  • O FIRMIE
  • SYSTEM CRM
  • ownCloud
  • BLOG
  • KONTAKT
PRZEŚLIJZAPYTANIE
  • Home
  • CRM
  • Proces sprzedaży w CRM
23 czerwca 2025

Proces sprzedaży w CRM

Proces sprzedaży w CRM

by admin / środa, 16 lutego 2022 / Published in CRM
proces sprzedaży topcrm

Najważniejszym elementem uporządkowanej sprzedaży jest Proces sprzedaży. Zgodnie z wynikami wielu badań, wprowadzenie procesu pozwala zwiększyć efektywność sprzedaży nawet wielokrotnie. Poniżej opiszę krótko przykładowy prosty, często stosowany 5-cio etapowy proces.

W sektorze B2B klient nie kupuje pod wpływem emocji lecz szuka rozwiązań swoich problemów. Dlatego zanim złożymy ofertę należy się to tego zadania odpowiednio przygotować, zebrać informacje o jego potrzebach, a czasem dostarczyć mu sporej dawki wiedzy. Składanie oferty cenowej zanim wykonamy wcześniejsze kroki prawie zawsze kończy się niepowodzeniem. Zaczynamy.

Po zbudowaniu bazy leadów, która była opisana we wpisie Co to jest CRM, posiadamy dostęp do danych dużej ilości potencjalnych klientów/tropów. Zakładam, że wybrane zostały firmy z interesującego nas segmentu, dla którego posiadamy unikalne cechy oferty (ang. USP – Unique Selling Proposition lub Unique Selling Point) i będzie ona stanowiła dla klientów wartość – stosujemy podejście sprzedaży opartej na wartościach (ang. Value-based Selling).  W zależności od tego, jak dział sprzedaży jest zorganizowany, każdy handlowiec może samodzielnie pobierać dane za bazy potencjalnych klientów lub mogą one być przydzielane przez menadżera. Zwykle dobrą praktyką jest ustalenie handlowcowi limitu przydzielonych leadów, aby koncentrował się na ustalonej ich liczbie. Wtedy też jest łatwiej oceniać efektywność działań handlowca.

Celem procesu sprzedażowego jest doprowadzenie do kontraktu – wygranej (patrz rysunek poniżej). W praktyce jest to podpisanie umowy, sprzedaż towaru lub usługi itp. Zakładamy oczywiście, że transakcja jest korzystna dla obu stron. Możemy także podchodzić do klienta długofalowo i pierwszy kontrakt nie musi być zyskowny. Obliczamy wówczas wartość długoterminową, jaką nasz klient może wygenerować (ang. LTV – Long-term Value) i jeśli jest ta jest korzystna wtedy doprowadzić do transakcji.

W Systemie CRM wprowadzamy Szansę sprzedaży, określając jej nazwę, wartość potencjalnej transakcji, orientacyjny termin rozstrzygnięcia i przypisujemy ją do konkretnego klienta.

Określamy także etap, na którym dana szansa sprzedażowa się znajduje. Na początku będzie to Identyfikacja.

Poniższy rysunek pokazuje listę etapów sprzedaży, które są dostępne standardowo w systemie. Oczywiście można je zmienić w panelu administratora.

proces sprzedaży w crm

Handlowiec na każdym z pokazanych na rysunku etapów ma konkretne zadania do wykonania.

Identyfikacja

Celem etapu jest wybór takich potencjalnych klientów, którzy wydają się być najbardziej obiecujący. Np.: jest duże prawdopodobieństwo, że nasze produkty czy usługi będą mu potrzebne, nie są naszymi konkurentami, mamy już z nimi jakieś relacje lub mamy chociaż
dokładne dane kontaktowe do osób decyzyjnych. Na tym etapie musimy zainicjować relację z klientem – np. poprzez kontakt telefoniczny, mailowy, inmail na LinkedIn itp. Brak relacji prowadzi niestety prosto to etapu Przegrana. Wprowadzamy oczywiście wszystkie uzyskane informacje do aplikacji CRM: aktualizujemy dane kontaktowe, sposób kontaktu (telefon, e-mail), sporządzamy notatki, wprowadzamy do kalendarza datę kolejnego kontaktu – to kluczowe działanie. Jak pokazują badania, wiele szans jest traconych przez brak kontaktu w uzgodnionym z klientem terminie.

Kwalifikacja

Jeśli nasze relacje są poprawne i klient jest zainteresowany nawiązaniem współpracy, przenosimy szansę na etap Kwalifikacja. To bardzo trudny etap, bo na nim określamy potrzeby klienta, jego tzw. bolączki i szukamy rozwiązań tych problemów. Staramy się ustalić wartość budżetu przeznaczonego przez klienta, który jest gotowy przeznaczyć na ten cel. Wprowadzamy oczywiście wszystkie uzyskane informacje do aplikacji CRM: preferencje klienta, problem do rozwiązania, posiadany budżet, dane, które powinniśmy przesłać w odpowiedzi lub zawrzeć w ofercie, datę następnego kontaktu lub przesłania oferty. Nie będę tu opisywał rzeczy podstawowych, jak konieczność podziękowania mailowgo za spotkanie, podsumowanie omówionych zagadnień oraz kolejne kroki.

Oferta

Kiedy jesteśmy pewni, że mamy komplet informacji pozwalających na stworzenie profesjonalnej oferty – przenosimy szansę na etap Oferta. Tu oczywiście przygotowujemy profesjonalną ofertę, którą przesyłamy w terminie uzgodnionym z klientem. W aplikacji CRM korzystamy z Dokumentów, gdzie możemy gromadzić wzory ofert, cenniki, umowy o poufności itp. Dostęp do materiałów może zależeć od działu lub grupy, w której pracuje handlowiec. Samą ofertę także wprowadzamy do systemu, aby była dostępna weryfikacji lub jako materiał do nauki dla mniej doświadczonych pracowników.

Negocjacje

Kolejnym etapem w procesie sprzedażowym mogą być negocjacje. Mogą dotyczyć cen, terminów, warunków dostawy czy umowy.

Wygrana/Przegrana

Tutaj przenosimy naszą szansę po zakończeniu procesu. W komentarzu warto dodać informację co spowodowało wygraną lub przegraną, czego można było się nowego nauczyć, co warto poprawić itp.

Lejek sprzedaży

Aplikacja CRM pozwala także na prezentację najważniejszych zestawień sprzedażowych, analiz oraz pokazuje bieżącą sytuację handlowca: planowane spotkania, zadania i szanse nad którymi
pracuje. Pokazuje także tzw. Lejek sprzedaży (lej sprzedaży, ang. sales funnel).

lejek sprzedaży

Widać na nim jaki jest rozkład szans na poszczególnych etapach.

  • Tweet
Tagged under: b2b, crm, etapy sprzedaży, lejek sprzedaży, LTV, proces, proces sprzedaży, sprzedaż

About admin

What you can read next

co to jest crm
Co to jest CRM?

You must be logged in to post a comment.

Recent Posts

  • 5 działań, które zabezpieczy Cię przed cyberatakami w 98%
  • Uwaga na podrobione maile z DPD
  • 9 największych cyberzagrożeń w 2022 roku
  • Serwery zasilane słońcem
  • Jak działa ownCloud

Recent Comments

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Recent Posts

  • ochrona przed cyberatakim

    5 działań, które zabezpieczy Cię przed cyberatakami w 98%

    Ciągle czytamy o coraz większej liczbie zagroże...
  • phishing

    Uwaga na podrobione maile z DPD

    Kilka dni temu na wielu skrzynkach pojawiały si...
  • cyberbezpieczeństwo i zagrożenia z sieci

    9 największych cyberzagrożeń w 2022 roku

    Od kilkunastu lat ilość cyberzagrożeń znacząco ...
  • energia ze słońca

    Serwery zasilane słońcem

    Wszyscy wiemy, że od naszej dbałości o klimat t...
  • owncloud

    Jak działa ownCloud

    Własna chmura plików ownCloud to rozbudowywana ...

Najnowsze komentarze

    Archives

    • marzec 2022
    • luty 2022

    Categories

    • CRM
    • Cyberbezpieczeństwo
    • ownCloud
    • Serwery

    Meta

    • Zaloguj się
    • Kanał wpisów
    • Kanał komentarzy
    • WordPress.org

    Featured Posts

    • ochrona przed cyberatakim

      5 działań, które zabezpieczy Cię przed cyberatakami w 98%

      0 comments
    • phishing

      Uwaga na podrobione maile z DPD

      0 comments
    • cyberbezpieczeństwo i zagrożenia z sieci

      9 największych cyberzagrożeń w 2022 roku

      0 comments
    • energia ze słońca

      Serwery zasilane słońcem

      0 comments
    • owncloud

      Jak działa ownCloud

      0 comments

    PRZEŚLIJ ZAPYTANIE

    Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z rozwiązaniem Twojego problemu!

    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • REGULAMIN SKLEPU
    TopCRM - serwery z administracją i aplikacje CRM

    © 2022 TopCRM Sp. z o.o. All rights reserved.

    TOP
    Wykorzystujemy ciasteczka, aby w pełni dopasować zawartość strony do Twoich preferencji. Klikając na przycisk “Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na korzystanie z WSZYSTKICH ciasteczek. Zawsze możesz wejśc do menu "Ustawienia", aby dokonać odpowiedniego wyboru.
    UstawieniaAkceptuję wszystkie
    Manage consent

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDurationDescription
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT